Nieuwe Spoorlijn Malaga-marbella: Langetermijnplannen Voor Een Snellere Verbinding
Estimated reading time: 4 minuten
Inhoudsopgave
- Nieuwe Spoorlijn Malaga-marbella – Verbetering van de Provinciale Infrastructuur
- Een Derde ‘Cercanias’ Lijn
- Reactie op de Huidige Situatie: Het belang van uitbreiding
- Kritiek op Huidige Lijnen
- Nieuwe Spoorlijn Malaga-marbella – Efficiëntieverbetering
- Prioriteiten en Belangrijke Locaties
- Nieuwe Spoorlijn Malaga-marbella – Langetermijnvisie en Financiering
- Toekomstperspectief en Sociale Steun
Nieuwe Spoorlijn Malaga-marbella – Verbetering van de Provinciale Infrastructuur
Het Platform voor de Infrastructuur van Malaga, een groep ingenieurs die zich inzetten voor de verbetering van de provinciale infrastructuur, heeft een rapport gepresenteerd met plannen voor de nieuwe Cercanías treinverbinding: Spoorlijn Malaga-Marbella.
Een Derde ‘Cercanias’ Lijn
De voorgestelde derde ‘Cercanias’ lijn zou stoppen in Churriana, Alhaurin el Grande, Alhaurin de la Torre, Coin, Ojen, Marbella en San Pedro Alcantara.
Reactie op de Huidige Situatie: Het belang van uitbreiding
Jesus Martin, een van de ingenieurs achter de plannen, zei dat het voorstel een reactie was op het gebrek aan spoorwegvervoer in Malaga in vergelijking met vergelijkbare steden zoals Bilbao, Valencia en Alicante. Hij erkende ook het grote aantal mensen dat buiten de hoofdstad woont met weinig transportverbindingen. Het rapport haalde ook de moeilijkheid van de bouw aan vanwege het rotsachtige terrein langs de kust en het gebrek aan bouwruimte.
Kritiek op Huidige Lijnen
Het rapport bekritiseerde ook de onmogelijkheid van de huidige ‘Cercanias’ lijnen (C1 en C2) om aan de vraag te voldoen, met passagiers die vaak in lange rijen wachten en overvolle treinen. De plannen stellen geen verlenging voor van de huidige C1 ‘Cercanias’ naar Fuengirola, maar wel een volledig nieuwe lijn.
Nieuwe Spoorlijn Malaga-marbella – Efficiëntieverbetering
Op dit moment duurt de reis naar Fuengirola 45 minuten. Als de lijn zou worden verlengd naar Marbella, zou het ongeveer even lang duren als met de wagen rijden vanuit Malaga. Echter, als de nieuwe Malaga-Marbella lijn zou worden gebouwd, zou de reis slechts 40 minuten duren. Naast de hoofdlijn zal er ook een alternatieve tramroute zijn van Coin naar Marbella, via Monda en Ojen.
Prioriteiten en Belangrijke Locaties
Volgens de planners zullen plaatsen die het meest zullen profiteren van de plannen in deze volgorde prioriteit krijgen: Marbella, San Pedro, Alhaurin de la Torre, Las Lagunas (Mijas), Coin en Alhaurin el Grande. Ze benadrukten ook twee ‘essentiële’ locaties om op te nemen: het Hospital Costa del Sol en het busstation van Marbella. Het Platform adviseerde rekening te houden met toerisme, evenals het overwegen van hogesnelheidsopties.
Nieuwe Spoorlijn Malaga-marbella – Langetermijnvisie en Financiering
In een interview met Viva Malaga benadrukte Martin dat de plannen ‘langetermijn’ en ‘kostbaar’ zijn, waarbij de twee beste opties tot €2,6 miljard kunnen kosten. De opties, met de minste investering maar met de hoogste sociale impact, kunnen tot 300.000 mensen ten goede komen.
Toekomstperspectief en Sociale Steun
Echter, de plannen kunnen tot 10 jaar duren om te voltooien, volgens de ‘conservatieve schatting’ van Martin. Nu worden de plannen naar verschillende verenigingen gestuurd om sociale steun en handtekeningen voor het voorstel te verkrijgen. Men hoopt hiermee druk uit te oefenen op de Junta, lokale raden en het Ministerie van Transport om de plannen serieus te overwegen.
Bedankt voor het lezen van: Nieuwe Spoorlijn Malaga-marbella